Tel-avivi legenda


Valamelyik nap olvastam egy humoreszket. Pontosabban újra elolvastam, mert legalább húsz éve ismerem, csak néha elfelejtem néhány évre, aztán megint előkerül, újra elolvasom és jót mosolygok rajta. Efrájim Kishon írta, aki világhírű magyar származású humorista volt, itthon Kishont Ferenc néven írt, a Ludas Matyinál is dolgozott, aztán Izraelbe ment, végül Zürichben telepedett le, ott is halt meg néhány évvel ezelőtt.

Legszívesebben bemásolnám a teljes humoreszket, de a biztonság kedvéért nem teszem. Ki tudja, milyen szerzői jogokat sértenék meg vele és nem akarom megszerezni azt az örömet valami jogvédő nyomorultnak, hogy pattoghasson, így csak a tartalmát mesélem el. Hogy miért? Mert szerintem zseniális. Mivel elég furcsa ízlésem van, lehetséges, hogy mások nem fogják jónak találni, esetleg nem is értik, mitől vicces ez az egész. Nos, rajtuk nem tudok segíteni. Nekem nagyon bejön.

Szóval a történet Izraelben játszódik, feltételezhetően a hatvanas években. Főszereplője egy öreg házaló, aki kis bőröndjével időnként feltűnik a házban, becsenget minden ajtón és sorolni kezdi a választékot. "Szappan, borotvapenge? Fogpaszta, nájlon? Fésű, cipőpertli? Toálettpapír?". Ilyenkor becsukják az orra előtt az ajtót, de ő csak megy tovább. Kéthetente megjelenik és minden újra és újra megismétlődik. Egyszer a kezébe akarnak csúsztatni pár fillért, de nem fogadja el, mivel ő nem koldus. Egy nap megszánják.

- Tudja, mit? Adjon egy csomag borotvapengét!
- Fogpaszta, nájlon?
- Borotvapengét kérek!
- Fésű, cipőpertli?
- Süket maga? Azt mondtam, borotvapengét kérek!
- Minek? - döbben meg a házaló.
- Bo-rot-va-pen-ge. Én-veszek-magától-egy-csomag-borotva-pengét!
- Toálettpapír?

A vevő feldühödik és kikapja a házaló kezéből a kis bőröndöt. Kinyitja és látja, hogy az teljesen üres. A házaló kiabálni kezd.

- Soha nem vesz tőlem a kutya sem! Minek cipeljem magammal?
- De hát akkor... minek házal... ajtóról ajtóra?

Mire a válasz:

- Valamiből csak élni kell, kérem!

Akinek tetszett és érdekelné a többi, keresse Efrájim Kishon könyveit. Eddig öttel találkoztam, de ahogy nézegetem a netet, van még egy pár darab. Én ezekbe futottam bele: Veszett ernyő nyele, Az eszed tokja!, A tengeribeteg bálna, A zanyja Krausz, 111 humoreszk (ez utóbbi teljes anyaga megvan az első két könyvben).